Een verkoopmedewerker kan werkzaam zijn op de binnen- of buitendienst. Als medewerker binnendienst ben je vooral bezig met ondersteunend werk voor de buitendienst medewerker. Je zult vaak het eerste telefonische contact leggen met potentiële klanten en bent na dit gesprek aanspreekpunt van je contacten. Als verkoopmedewerker binnendienst ben je tevens verantwoordelijk voor administratieve taken.
De buitendienst medewerker is meer een vertegenwoordiger. Hij is veel onderweg en komt vrij weinig op kantoor. De buitendienstmedewerker voert voornamelijk face-to-face verkoopgesprekken.

 

Taken van een verkoper
De taken van een verkoper kunnen in 5 hoofdtaken verdeeld worden:
● Pre sales
● Voeren van verkoopgesprek
● After sales
● Administratieve taken
● Relatiebeheer

 

Pre sales
De pre sales zijn de werkzaamheden voorafgaand aan het verkoopgesprek. Je moet je goed verdiepen in de mogelijke klanten en deze kennis moet overzichtelijk vastgelegd worden. Er moeten goede bellijsten beschikbaar zijn voordat je daadwerkelijk een verkoopgesprek kunt gaan voeren.

 

Voeren van een verkoopgesprek
Het belangrijkste onderdeel van het verkoopgesprek is het stellen van de juiste vragen. Als verkoper moet je goed voorbereid het gesprek ingaan, geen vragen stellen waar je het antwoord al op had kunnen weten en je moet goed kunnen overtuigen. Als laatste is het belangrijk om te vragen naar de order ‘hoeveel exemplaren zou u graag willen hebben?’

 

Aftersales
De binnendienst is over het algemeen verantwoordelijk voor de aftersales. De aftersales is eigenlijk het laatste onderdeel van het verkooptraject. De bestelling moet geleverd worden en er moet gecontroleerd worden of dit daadwerkelijk is gebeurd. Daarnaast is het belangrijk dat de klant tevreden is, dit moet gepeild worden zodat de dienstverlening eventueel verbeterd kan worden.
Administratieve taken
Wanneer de deal gesloten is moet dit natuurlijk gedocumenteerd worden. Veel bedrijven werken met een CRM – customer relation system. Hierin kun je alle gegevens noteren, zowel de contactgegevens als de orders. Op deze manier kun je de relatie met de klant inzichtelijk maken voor iedereen.

 

Relatiebeheer
Een nieuwe order van een bestaande klant kost een hoop minder moeite dan van een nieuwe klant. Om deze reden werkt het effectiever om te investeren in het behoud van goede klantrelaties. Wanneer de klant zich voortdurend verbonden voelt met het bedrijf zal hij eerder loyaal blijven dan wanneer een klant het idee heeft dat een bedrijf geen moeite voor hem doet. Relatiebeheer is dus ontzettend belangrijk.

Be Sociable, Share!